Digibord
Een voorbeeld hiervan is het ‘digibord’. Op verschillende zorglocaties hebben wij deze moderne, digitale prikborden geïnstalleerd. Bewoners kunnen hier zelfstandig informatie opzoeken die van belang is voor de specifieke locatie. Dit kan op de locatie gerichte informatie zijn zoals welke begeleiders die dag werken, aanwezige cliënten en zaken als gezamenlijke maaltijden. Maar ook externe informatie zoals het weerbericht en tips over geschikte kleding voor buitenactiviteiten op die dag kunnen handig zijn. Daarbij geeft een digibord ook extra overzicht aan de medewerkers op locaties. Doordat cliënten zich digitaal aanmelden voor activiteiten, ontstaat er vanzelf een duidelijk overzicht.
Beeldzorg
Niet alleen een algemeen digibord, maar ook tablets per leefruimte worden hierbij ingezet. Zo kunnen we ‘beeldzorg’ aanbieden: via videobellen snel en makkelijk contact leggen bij hulpvragen omtrent algemene, dagelijkse handelingen. Dit vergt aanpassingsvermogen, maar biedt vooral kansen om op een andere manier zorg te verlenen. Het betekent zeker geen verschraling van de zorg! Het menselijke contact blijft, alleen kan een cliënt meer zelfstandigheid ervaren als niet gewacht hoeft te worden op begeleiding, maar deze na snelle hulp op afstand zélf verder kan.
Sport- en spel
Naast bovenstaande, direct aan zorg gerelateerde technologieën kun je bij digitale hulpmiddelen ook denken aan sport- en spelondersteuning. Het kan in de zorg een uitdaging zijn om cliënten doorlopend uitdaging te bieden, daarom zijn er verschillende digitale sport- en spelmiddelen die cliënten kunnen stimuleren zelfstandig aan de slag te blijven, alleen of in groepsverband. Denk hierbij aan een Belevenistafel; een groot scherm waarop men spellen kan spelen, digitale puzzels maken, maar ook foto’s bekijken en samen praten over herinneringen aan bijvoorbeeld uitjes. Een ander voorbeeld is het Fietslabyrint waarbij op een soort hometrainer gefietst kan worden terwijl op een gekoppeld beeldscherm de omgeving voorbij beweegt alsof je daadwerkelijk buiten bent. Perfect voor mensen die niet zelfstandig buiten kunnen fietsen, of voor op regenachtige dagen.
Zo zijn er meerdere hulpmiddelen te noemen waar cliënten en medewerkers baat bij kunnen hebben. Belangrijk daarbij is de ondersteuning die het kan bieden centraal te plaatsen en per doelgroep, of zelfs per individu te bepalen of een middel daadwerkelijk iets toevoegt aan de geboden zorg.