Kwaliteitsrapport 2022: veel voor elkaar gekregen
“Ik leer veel als lid van de CCR. Dit doet me goed. Ik leer om te zeggen wat ik vind,” zeggen onze cliënten in het Kwaliteitsrapport 2022. Dit jaar gingen we in gesprek met de cliëntenraad, medewerkers en leden van de ondernemingsraad over wat er goed gaat en wat belangrijk is voor het komende jaar. Aan de hand van de bouwstenen van het Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg brengen we de kwaliteit van zorg en de organisatie in beeld.
Van uitdagingen naar creatieve oplossingen
“2022, een bewogen jaar”, zegt bestuurder Norma van Burgsteden in het voorwoord. Hiermee verwijst ze naar een jaar dat in het begin nog in het teken stond van de coronaregels en waar in de loop van het jaar nieuwe uitdagingen ontstonden. “De uitdagingen die er lagen, hebben ons ook uitgedaagd tot het vinden van creatieve oplossingen.” Het kwaliteitsrapport is het bewijs dat we ook heel veel voor elkaar hebben gekregen.
Zorginhoudelijk zijn we afgelopen jaar volledig overgestapt op een nieuw elektronisch cliëntdossier (ECD), hebben we gekeken hoe we medewerkers kunnen werven, behouden en faciliteren en hebben we meer dan ooit gewerkt aan de medezeggenschap van cliënten en het vergroten van de ouder- en familiebetrokkenheid. Een aantal zaken kunnen beter en zijn aandachtspunt voor dit jaar, zoals het op orde maken van de cliëntdossiers, het beter monitoren van klachten en het inzetten op vroegtijdige en heldere communicatie om de medezeggenschap en betrokkenheid te vergroten.
Betrokkenheid en bevlogenheid
De raad van toezicht schreef een reflectieverslag over de (voelbare) kwaliteit van de zorg. “We hebben grote betrokkenheid, bevlogenheid en deskundigheid van medewerkers mogen ervaren,” aldus Heleen Jumelet van de raad van toezicht in haar verslag.